EU Pålegger digitalradio i personbiler

2
EU har blitt tilhenger av forbud og påbud etter modellen fra Norge. Nå skal DAB tvinges inn i bilradioer over hele EU og EØS området. (Bilde fra Shutterstock.com)

Innen to år fra 20. desember 2020, skal alle EU/EØS-land innføre et regelverk som påbyr digitalradio i nye personbiler.

Vi skriver personbiler, for det er dette det nye regelverket skal omfatte.

Alle nye biler for salg eller leie i kategori M, skal som et minimum ha en mottaker som kan motta og reprodusere radiotjenester fra digitalt bakkenett. Dette skal medlemsstatene innføre i sitt lovverk innen to år fra 20.12.2020 heter det i teksten i det nye regelverket for elektronisk kommunikasjon.

Det betyr at vi kan skrive 20. desember 2022 før digital kringkasting blir innført som standard i bilradioer. Det er ganske lang tid i et teknologisk sammenheng, men digitalradio som er bakkesendt omfatter også Digital Radio Mondiale (DRM) og Digital Audio Broadcasting (DAB). Disse er begge felleseuropeiske standarder.

Lastebiler og varebiler er ikke inkludert i kategori M, og er dermed ikke pålagt å motta og reprodusere radiotjenester fra et digitalt bakkenett fra 2020. Hvordan disse skal høre på bilradio i fremtiden er derfor svært uvisst.

Det er den Europeiske kringkastingsunionen, EBU med sin Europeiske digitalradio allianse og World DAB som i felleskap har drevet et enormt politisk press på EUs politikere og jurister. I tillegg har også Broadcast Networks Europe som er lobbyorganisasjonen for Norkring, bidratt til arbeidet med å påvirke EU.

Dette er organisasjoner som i stor grad omfatter statlige allmennkringkastere og statlige leverandører av TV og radionett over hele Europa.

NRK i arbeidsgruppe hos World DAB

Jørn Jensen fra Norsk Rikskringkasting er leder for «Aftermarket Devices Working Group (ADWG)» som er en arbeidsgruppe i lobbyorganisasjonen world DAB. Her skal Jørn Jensen prøve å fortelle hvor enkelt DAB kan implementeres i Europa med såkalte adaptere. For i følge han – har det vært en stor suksess:

“The aftermarket sector has seen a significant increase in demand over the last few years, with more drivers looking to bring the extra choice and better quality of DAB+ into their cars,” says Jensen.

Jørn Erik Jensen var på rundtur for å bistå lyttere med DAB radioene sine. Bildet er tatt ved en slik anledning. Jørn er en offentlig person i så måte, men vil helst også sensurere artikler som omtaler han og DAB i negativ vinkling. (Foto: Bjørn Authen / Norsk Radiolytter-Forening)

Hvordan NRK kan påta seg å delta i en slik arbeidsgruppe er et godt spørsmål og neppe endel av allmennkringkasteroppdraget til NRK.

Men hvordan kan en NRK medarbeider være så virkelighetsfjern når han mener sjåfører føler de får bedre tjenester og kvalitet med DAB i sine biler. Har ikke NRK hørt om internett og oppdaget andre lydtjenester på internett?

Jørn er heller ikke spesielt tilgjengelig for å imøtegå kritikk og har vanskelig for å sette seg inn i den virkelige endringen som vi kommenterer nedenfor.

Norsk Radiolytter-forening har truffet han ved flere anledninger. Han benytter samme PR-strategi som Øyvind Vasaasen og Ole Jørgen Torvmark – er man kritisk mot DAB, så velger han å blokkere meningsytringer eller ber spesifikt om å sensurere kritikk. Dette er ikke verdig i et demokrati.

Pålagt endring som vil endre radiovaner

Det er neppe det mest taktiske WorldDAB har gjort

Det å bytte ut mottakere i biler er en stor jobb og en kostnad. Denne kostnaden vil bli veltet over på sluttbrukeren. Kostnader som kan bidra til å trenere at bilparken i Europa byttes ut. For Europeere handler det om å ta vare på det man har så langt man kan, og bilbransjen regner med at det tar opptil 10-15 år for å bytte ut en hel bilpark

Heldigvis har de fleste Europeere nå tilgang til smarttelefoner og internett har visstnok kommet for å bli.

Når EU påbyr digitalradio i bilene, kan Apple CarPlay og Android Auto plutselig bli endel av bilens audioanlegg. Da må radio konkurrere med alt av elektroniske lydmedier som Spotify og podcast. (Foto: Hadrian / Shutterstock.com)

Bruk av lydtjenester og radio er nemlig i endring, en trend som spesielt ikke NRK fanger opp. Som vi tidligere har påpekt, fanger ikke radiobransjens nye målemetoder – levert av Nielsen – opp bruk av lydtjenester utenfor konvensjonell radiokringkasting.

EUs tvangspålegg kan derfor virke mot sin hensikt og lett bli den endelige spikeren i kisten til radiomediet.

For – når EU tvinger deg til andre valg – har du heldigvis dette allerede i smarttelefonen.

2 KOMMENTARER

  1. Her var det mye rart…
    EU vil altså kreve at nye personbiler selges med DAB-radio. Det er det hele. Ut fra dette antydes det i artikkelen at:

    – Det er «svært uvisst» hvordan man skal høre radio i laste- og varebiler.
    – En NRK-medarbeider er «virkelighetsfjern» fordi han påstår noen føler DAB er bedre enn FM.
    – NRK ikke har hørt om Internet.
    – DAB vil føre til at bilparken i Europa byttes ut senere fordi – hæ?

    Bortsett fra at nye biler kanskje blir noen øre dyrere å produsere så skjønner jeg ikke hvorfor dette blåses sånn opp. Det er jo ingen som tvinger noen til å bruke radioen, det er ikke et forbud mot å ha FM-radio, og det er heller ikke noe krav om at eksisterende biler skal installere noe som helst.

    Hva er egentlig problemet?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here